Podany adres e-mail nie jest powiązany
z żadnym zapytaniem.
Powiedz jak możemy Ci pomóc

DEL Dariusz Lisowski

Szczecin

Wiadomość została wysłana

Trzymaj rękę na pulsie! Wykonawca
niedługo
powinien się z Tobą
skontaktować.

Wiadomość do:

Jak skutecznie wybrć samochód dostawczy o dmc do 3,5 tony?

Autor: DEL Dariusz Lisowski, publikacja: 2015-12-09

Przymierzając się do działalności transportowej naturalnym jest że zaczniemy od naszego narzędzia pracy czyli samochodu dostawczego. Najistotniejszym elementem jest uświadomienie sobie czy będzie to transport krajowy czy międzynarodowy. Zalecamy nie nastawianie się na konkretną markę, tylko zrobienie przeglądu rynku. Musimy również uświadomić sobie jakie towary będą przedmiotem transportu.

Zdjęcie nr 1

Zabudowa

Wybór zabudowy jest to pierwszy element na który należy zwrócić uwagę. Czy ma to być blaszak czy tzw. firanka wykorzystywana do transportu międzynarodowego. Oczywiście możemy też potrzebować specjalistycznej zabudowy np. chłodni. Przerobienie leży w gestii danej marki, choć klient może zdecydować się zrobić to na własną rękę, jednak niejednokrotnie kosztem utraty gwarancji.

Ilu Paletowa zabudowa i ładowność pojazdu to kolejne elementy na które zwracamy uwagę. Ilość możliwych do załadowania palet, czyli tak naprawdę długość i szerokość skrzyni ładunkowej, to podstawowy parametr zabudowy międzynarodówki. Przekładając to na mm mamy długość skrzyni: 4200 mm (8 palet), 4500 mm (9 palet), 4900 mm (10 palet). 10 paletowa zabudowa to oczywiście największa powierzchnia ładunkowa. Przy podwyższonym dachu do 2500 mm i szerokości 2200 mm daje to prawie 27 m3 przestrzeni ładunkowej. Przy tak dużej pace jednak mamy pewność, że przy standardowej zabudowie częściowo stalowej, ładowność spada. Dodatkowo pojazd zachęca do kontroli służby drogowe.

Opcje zabudowy to z kolei detal bardzo indywidualny. Chodzi również o drobiazgi takie jak czy firanka jest otwierana z prawej strony, lewej czy obustronna. Oczywiście więcej jest elementów, które być nie muszą, ale zapewne się przydadzą. Dobrym standardem jest montaż jednej skrzynki narzędziowej i zbiornika na wodę. Zbiornik możemy powiększyć do 105l. Nie szafujmy, jeśli nie ma potrzeby z druga skrzynką. Pasy do ładunku zmieszczą się w jednej, a druga to tylko nowa przestrzeń, którą zawsze się czymś wypełni, a waga rośnie. Jak było wspomniane wyżej możemy zdecydować się na więcej elementów aluminiowych np. podłogę, stelaż podplandekowy czy odeskowanie dzięki czemu uzyskamy dodatkowe kg do ładowności. Oczywiście są też takie elementy jak słupek środkowy szybkodemowalny, zabezpieczenie kierowcy, dodatkowe uchwyty podłogowy czy podnoszony dach (jako element plandeki).

Kabina sypialna jest częścią, który ma wpływ nie tylko na naszą wygodę, ale również…. koszty. Decydując się na tzw. ELKE czyli sypialnie za kabiną kierowcy mamy mniejsze opłaty drogowe np. we Francji. Wszystko ze względu na wysokość - konfigurowana zwykle z regulowaną plandeką. Dodatkowo dzięki mniejszym oporą powietrza mniejsze spalanie i dodatkowo wygoda dla kierowcy.

Zdjęcie nr 4

Kabina sypialna jest częścią, który ma wpływ nie tylko na naszą wygodę, ale również…. koszty. Decydując się na tzw. ELKE czyli sypialnie za kabiną kierowcy mamy mniejsze opłaty drogowe np. we Francji. Wszystko ze względu na wysokość - konfigurowana zwykle z regulowaną plandeką. Dodatkowo dzięki mniejszym oporą powietrza mniejsze spalanie i dodatkowo wygoda dla kierowcy.

Najczęściej jednak spotykaną kabiną jest „kurnik” znajdujący się na dachu.

Typ silnika

W autach dostawczych klienci najczęściej wybierają silnik diesla. Pojazdy z silnikami zasilanymi olejem napędowym zwykle są tańsze w eksploatacji niż te, które mają silniki benzynowe. Zatem przy stosunkowo ciężkich ładunkach i długich trasach wybór jest prosty - diesel. Dla stosunkowo niedużych przebiegów i pojazdów mniejszych, lepszym wyborem będzie tańszy w zakupie silnik benzynowy. Przy zakupie silnika benzynowego możemy pomyśleć o instalacji LPG.

Rodzaj napędu

Najpopularniejsze samochody w transporcie międzynarodowym to RENAULT i FIAT ze względu na tylny napęd, jednak PEUGEOT i CITROEN posiadają lepszą cenę jednak często nie są wybierane ze względu na przedni napęd. Przedni napęd pozwala na niższe prowadzenia podłogi w przedziale ładunkowym, a co za tym idzie łatwiejszy do niej dostęp. Napęd tylny z kolei lepiej sprawdza się w pojazdach, które przewożą ciężkie ładunki lub ciągną przyczepy. Dla tych, którzy jeżdżą w szczególnie trudnym terenie oferowana jest blokada mechanizmu różnicowego.

Zdjęcie nr 2

Finansowanie

Ostatnim elementem jest opcja sfinansowania pojazdu. Wbrew powszechnej opinii zakup samochodu za gotówkę nie jest najlepszym i najtańszym rozwiązaniem. Zwłaszcza przy dostępności i atrakcyjności kosztów takiego finansowania. Dodatkowo warto skorzystać z pomocy doradcy, który ma pojęcie na temat mechanizmów podatkowych.

Zdjęcie nr 3

Opracowano:
Dariusz Lisowski
DEL Dariusz Lisowski

Firmy - gdzie szukać?

Poniżej przedstawiamy ranking 1 009 413 Wykonawców i Dostawców najlepszych w 2024 roku w poszczególnych miastach powiatowych: